وی تصریح کرد: این افزایش قیمت قابل توجه نیز بوده است. بطور مثال پرتیراژهای خودروسازان داخلی همچون پژوها و سمند طی نسبت به یکماه گذشته، ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان گرانتر شدهاند یا دناپلاس اتوماتیک نسبت به یکماه گذشته، بالغ بر ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. در محصولات سایپا نیز محصولاتی همچون تیبا و کوییک پنج تا ۱۰ میلیون تومان هم افزایش قیمت را تجربه کردهاند. در محصولات مونتاژی نیز نظیر هایما قریب به ۱۰۰ میلیون افزایش قیمت داشته است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: در حقیقت بازار خودرو روندی صعودی طی کرده است؛ ضمن اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که اکنون هفت ماه از سال گذشته است، در این مدت چه تعداد خودرو فاکتور شده است؟ آمار نشان میدهد که تعداد خودروهای فاکتور شده متناسب با میزان تقاضا نبوده و نسبت به تقاضای بازار بسیار کمتر بوده است. همین موضوع تاثیرگذار بر روند صعودی قیمتها در بازار خودرو بوده است. ضمن اینکه ثابت نگه داشتن قیمت محصولات درب کارخانه طی یکسال گذاشته منجر به کاهش قیمتها در بازار که نشده، بلکه افزایش را هم رقم زده است و عرضه پاسخگوی تقاضا نبوده است.
سطح معاملات به کمترین حالت خود رسید
موتمنی تاکید کرد: همچنین طی دو هفته اخیر نیز، تاثیر روانی افزایش نرخ ارز را موثر بر بازار خودرو دیدهایم و فروشندگان بهنوعی عقبنشینی کرده و چندان راغب به فروش نیستند. البته که بخشی از پولهایی که از بورس خارج شد و افراد سرمایههای خود را بیرون آوردند، خواهناخواه به سمت بازار خودرو وارد شد و تاثیر خود را گذاشت. همه این موارد دست به دست هم داد تا روند صعودی قیمتها در بازار خودرو، اوج گیرد.
وی در رابطه با وضعیت معاملات در بازار خودرو، گفت: ماههاست که رکود در بازار خودرو دیده میشود و خرید و فروش به حداقل خود رسیده است. معاملات بسیار محدود و بنابر ضرورت صورت میگیرد و خریدار به بازار مراجعه نمیکند. نوسانات اخیر نرخ ارز نیز سبب شد اکثریت فروشندگان خودرو، از ورود به بازار امتناع میکنند. سطح معاملات طی شش ماهه اخیر نیز پایین بوده و اکنون کمتر هم شده و در هر صورت قیمت اعلامی فروشندگان، بالاتر رفته است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/